mandag 28. september 2009

10 Kategorier






Her har jeg tatt et bilde med speilrefleks kamera. Lyssettingen var svært god, så ekstra slam er det eneste som er redigert bort, slik at bildet blir klarere. Jeg har her lagt vekt på å fremme teksturen i blomsten, og konsentrert meg om å til en bra komposisjon. Studerer du bildet finner du linjene og merker at det er behagelig å se på. Du blir dradd mot motivet, og det er spennende. Jeg har hær og som på flere bilder strevd med å fokusere på nært hold. Jeg må skaffe meg ei linse som gjør det lettere å ta bilder på nært hold.





I dette bildet har jeg brukt ett kompaktkamera på 10 pixel.Her var også lyset svært bra, og det hadde nettopp regnet litt, så solen skinte ikke så mye. Ideen kom da jeg så den inngrodde kongla i stammen, her var det en ypperlig komposisjon. Kongla legges midt i interessepunktet på venstre side, og den tar hele oppmerksomheten. Det er ikke mye som er gjort på dette bildet heller, kontrasten er også her redigert litt. Jeg lærte av dette bildet at det kan være vanskelig å ta bilde i naturen der det er så mye rundt, jeg må gå nært på for å et spennende bilde.




I dette bildet har jeg brukt et mobilkamera på ca 2 pixel. Ideen for bildet var å prøve å skape en refleksjon i vannet, men samtidig fremheve hjertet som vannliljebladene danner. Lyset var her ganske bra, det var litt overskyet. På selv bildet har jeg bare justert litt på kontrasten. Jeg velger å legge fotoet under komposisjon. Dette fordi det her er spennende skrålinjer og buer som gjentas i hele bildet. Det skapes interessepunkter med steinen i vannet, og ved gresset. Jeg har her lært at å ta bilde av vannliljer på nært hold ikke fungerer.



Dette bildet er tatt med det samme kompaktkameraet som bilde 1. Her fant jeg et blad i skogen som hadde samlet regndråper, jeg synes bladet var spennende og knipset i vei. Ideen var å fremheve fargen gjennom regndråpene, og stille regndråpene i fokus. På høsten faller bladene o regnet kommer, her synes jeg at jeg har samlet særtrekkene. Her har jeg fjernet overflødig bildemateriale og det var alt. Lyset var utrolig bra og jeg velger å legge det under kategorien høst. Komposisjonen er også her svært spennende med skrålinjer. Gjerne litt dumt at bladets stilk kom i et hjørne og ikke litt lenger opp. Har lært at det ikke er lett å ta bilde nærme, og at en må stille inn på makro for hver gang en slår av kameraet.



Dette bildet er tatt med et speilrefleks kamera. Her var ideen å fremheve den røde fargen på bladene. Alle kjenner til at om høsten får bladene nye og mer spennende farger, dette utnyttet jeg. Lyset var også denne dagen svær bra, og komposisjonen svært spennende. jeg synes at det ble bra at bladene kom i fokus litt til vestre og at bakgrunnen var mer uklar. I bildet har jeg justert opp kontrasten litt. det var ikke lett å bakgrunnen så uskarp, men hva får man ikke til om man prøver?



Jeg gikk tilfeldig vis forbi en helt tilfeldig katt som hadde spennende øyne. Jeg hadde med meg mitt speilrefleks kamera og fikk knipset dette bra bildet. Ideen var her å fremheve at katten har forskjellig farge på hvert øye, og det med tungen var bare ett pluss. Lyset var bra, men jeg har redigert opp kontrasten også her, og det var veldig gøy at kattens hode ble litt sidestilt slik at jeg fikke en god komposisjon. Jeg lærte at her var det bare å ha kameraet klart, nyttet ikke å dille og dalle, nå må det knipses. Katten legger jeg under kategorien dyr.




Denne frosken går ogå under kategorien dyr. Den er tatt med et kompaktkamera, der lyset var helt perfekt. Her har jeg ikke endret annet enn at jeg har beskjært bildet litt. Ideen var å prøve å fange forsken i det den skulle til å hoppe, men det var desverre ikke så veldig lett, så det ble et bilde tatt i profil heller. Frosken er her i fokus, og øyet ligger i et interessepunkt. Dette gjør at bildet blir litt mer spennende.



Denne billa er også knipset med et kompaktkamera. Her har jeg også beskjært bildet, og justert fargene litt for å fremme blåfargen på skallet. Lyset var i utgangspunktet bar, så jeg trang ikke gjøre noe på den fronten. Billa ligger her i det gylne snitt sett ovenifra, og den utgjør en spennende komposisjon. Ideen da jeg tok bildet var ikke at det skulle legges under refleksjon, og at jeg skulle reflekteres, men at det var ett spennende dyr. Men så oppdaget jeg at jeg var med og velger derfor å legge bildet under refleksjoner. Det var ikke bare lett å ta bilde av et så lite dyr, det krevde konsentrasjon, og jeg var svært heldig at den ikke fløy bort.



Her har jeg også brukt et mobilkamera, men bildet ble også denne gang svært bra. Her har jeg bare kuttet bildet litt fra venste. Lyset var så bra at det ikke trengte justeres på. Ideen var å fremme refleksjonen av strå o.l. i vannkanten, samtidig som jeg fikk de fine formene til vannliljebladene. De største bladene ligger i det gylne interessepunktet, og komposijonen er av den grunn svært spennende. Holdt på å dette uti da jeg skulle ta dette bildet, så min kjære passet på. Husk alltid å ta med deg en person når du skal ta bilder i vannkanten. Lett og bli for revet med.



Her er ett av mine bilder i fra frukt og grønt kategorien. Jeg ble ikke så fornøyd med disse bildene, til tross for at lyset og kameraet var svært bra. jeg har brukt et speilreflekskamera. Komposisjonen i dette bildet er også svært spennende. Greinene og alle buene gjør det spennende å se å, mens bananen bryter inn. Fargene gejntas og det blir et spennende bilde. Jeg har lært hvordan jeg skal fjerne blitzen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar